وب سرویس - برداشت اول

توسط amin, 7 اردیبهشت, 1394

سلام و خوش و بش و حال و احوال

سال نوتون مبارک !

در این سری از مقالات قصد داریم با استفاده از وب سرویس ها در دروپال از کاربرانی در سایت خودمان که مایل هستند مبلغی را دریافت کرده و اطلاعات کاربری آن ها را به "کاربر ویژه" ارتقاء دهیم تا بتوانند از امکانات بیش تر و بهتری در سایت استفاده کنند.

یعنی یک فرم معمولی دروپال (content type) را به پرداخت آنلاین بانکی متصل کنیم. این کار زمانی مفید است که شما قصد استفاده از ابزارهای معمول کار با فروشگاه های اینترنتی نظیر دروپال کامرس (drupal commerce) را ندارید و تنها می خواهیم اجناس و امکانات خاصی را به صورت آنلاین به معرض فروش بگذارید.

موارد مورد نیاز در هنگام ایجاد این سیستم افزونه های rules و wsclient می باشد که البته افزونه wsclient  نیاز به افزونه entity نیز دارد.

خوب بگذارید یکم براتون قصه بگم !

شما زمانی که به بانک می روید و مثلا تقاضای پرداخت مبلغی به شماره حساب خود را می کنید متصدی باجه به شما یک فرم می دهد که شما می بایست اطلاعات آن را کامل و دقیق پر کنید. مثلا مبلغ ، اطلاعات فردی ، آدرس منزل و ...

بعد فرم را مجددا تحویل متصدی می دهید و ایشان پس از بررسی فرم و تایید اطلاعات شما ( حتی گاهی موارد ممکن است کارت شناسایی شما را نیز درخواست نمایند) مبلغ مورد نظر را به شماره حساب مورد نظر شما واریز می کند.

پرداخت آنلاین نیز تقریبا به همین صورت است . البته در این بین واسط هایی وجود دارند که می توانند در بعضی از موارد کار را ساده تر کنند.

در زمان های قدیم که شما نبودید و من هم نبودم !!! بانک ها در ایران خیلی در مسائل آنلاین پیشرفته نبودند و در این بین شرکت هایی بودند که جهت انجام کارهای آنلاین و خرید و فروش اینترنتی قراردادهایی را با بانک ها می بستند و کاربران عادی مثل من و شما با مراجعه به این شرکت ها و استفاده از امکانات آنان فروشگاه های خود را راه اندازی و مورد بهره برداری قرار می دادیم.

البته هم اکنون اکثر بانک ها خدمات آنلاین بسیار خوبی ارایه می دهند و پیشرفت های بسیار خوبی در زمینه ارایه وب سرویس ها در آن ها دیده و شنیده می شود که البته لازمه دنیای امروز است و کار شاغی نکرده اند !!!

من هم هنوز به دلایلی ترجیح دادم اولین آموزش را بر اساس کار یکی از همین شرکت ها خدمت شما دوستان محترم و عزیز ارایه دهم چون خودم از خدمات آن استفاده کرده و راضی بوده ام. البته همان طور که گفتم روال کلی یکسان است و فقط در پیاده سازی کمی تفاوت وجود دارد. بنده در این مقاله قصد تبلیغ یا معرفی هیچ شرکت خاصی را ندارم و تنها به دلیل اینکه از سامانه این شرکت استفاده کرده ام آن را خدمت شما ارایه می نمایم.

من پس از ثبت نام در وب سایت شرکت پارس پال و ارایه مدارک مورد نظر این سایت موفق شدم که یک درگاه پرداخت آنلاین دریافت کنم. این درگاه چند ویژگی خاص دارد که مختص این شرکت نیست و تقریبا تمامی شرکت های دولتی و خصوصی نیز از همین روال بهره می برند:

یک - آیپی سایت من در این درگاه ثبت می شود تا فقط از طریق این آیپی بتوان به درگاه پرداخت این شرکت متصل شد.

دوم - دریافت یک نام کاربری و رمز عبور جهت استفاده در فرم های ارسال شده به این سایت.

تذکر : اگر اطلاعات نام کاربری و رمز عبور من به سرقت برود کس دیگری نمی تواند از این اطلاعات استفاده کند چون اولا آیپی سایت من ثبت شده و فقط از این آیپی می توان استفاده کرد و دوم هم این که این درگاه به حساب بانکی من متصل است و پرداخت با این نام کاربری و رمز عبور تنها به حساب من ریخته می شود. البته در حفظ و نگهداری این اطلاعات کوشا باشید که در دنیای امروز به هیچ چیز اطمینانی نیست و حفظ اطلاعات از طریق شخص کاربر بهترین روش امنیتی است !

در آموزش هایی که توسط این سایت قرارداده شده یک آدرس به عنوان آدرس معرفی وب سرویس معرفی شده است. کار از اینجا فنی می شود.

به آدرس پیکربندی (configuration) و سپس از قسمت وب سرویس ها (web services) روی لینک Web service description کلیک نمایید:

add web service descriptions link

در صفحه ظاهر شده روی گزینه Add web service description کلیک کرده و اطلاعات مورد نظر را پر کنید و دکمه ذخیره را در پایین صفحه بفشارید:

Add new web service descriptions

Add web service descriptions deatila information

دروپال به صورت اتوماتیک به این آدرس مراجعه کرده و اطلاعات مورد نیاز را دریافت می کند. حال در همان صفحه مججدا این بار روی نام وب سرویسی که در قسمت قبل وارد نمودید کلیک بفرمایید:

این اطلاعاتی که در تصویر بالا مشاهده می کنید همان متدهایی هستند که در این سرویس به کار رفته اند. به اصطلاح به این ها api می گویند. ابزار کار شما جهت ارسال اطلاعات خودتون و دریافت اطلاعات مورد نظر. به خوام در یک کلام بگم این ها همون متصدی بانک سایت شما هستند که رابط بین شما و سیستم بانکی کشور می باشند.

روش کار این شرکت به این صورت است که یک درخواست واریز از شمال دریافت می کند و این اطلاعات را بررسی کرده و در صورت صحت مجدد شما را به صفحه پرداخت متنقل می کند و بعد از آن نیز مجدد توسط متدی که شما برایش ارسال می کنید عملیات واریز مبلغ را تمام می کند.جهت مطالعه بیش تر می توانید از این لینک بهره ببرید !

parspal web service informations

پیشنهاد می کنم که فایل های پی دی اف لینک بالا را دانلود کنید و یک نگاهی بیندازید.

مرحله بعدی کار فراهم کردن اطلاعاتی است که داخل متد RequestPayment (مسئول ارسال درخواست خرید) نیاز می شود که عبارتند از : مبلغ ، آدرس بازگشت ، شماره سفارش ، توضیحات ، نام و نام خانوادگی خریدار، آدرس ایمیل و شماره موبایل.

parspal soap web service methodes details

آدرس ایمیل و شماره موبایل به این دلیل نیاز است که در صورتی که شما این قابلیت را در پنل اختصاصی خودتون در پارس پال فعال کرده باشید بعد از پرداخت اطلاعات توسط ایمیل و پیام کوتاه برای ایشان ارسال خواهد شد.

یادتون نره قرار شد که کاربر سایت ما که داخل سایت عضو هست با پرداخت مبلغی به کاربر ویژه تبدیل بشه. پس ما نیاز داریم یک سری اطلاعات از کاربر داشته باشیم.

دو تا گزینه روی میز من هست :

اول اینکه بیام یک فرم بسازم و تمامی اطلاعات مورد نیاز را همون جا از کاربر بگیرم البته به جز مبلغ که اون را زمان ارسال خودم جایگزین می کنم.

فکر نکنم خیلی کار حرفه ای باشه آخه کاربرای ما داخل سایت عضو هستند یعنی ما حداقل آدرس ایمیل اون ها را داریم.

گزینه دوم این هست که بیام داخل صفحه هر کاربری فیلدهای نام و نام خانوادگی و شماره تلفن همراه را اضافه کنم تا هم اطلاعات بهتری از کاربرم داشته باشم و هم اینکه اگر زمانی خدمات دیگری را روی سایت برای فروش قرار دادم کاربر نیاز نباشه هر بار اطلاعات خودش را در فرم مربوطه وارد کنه و اطلاعات یکبار برای همیشه وارد شده باشه.

یادتون باشه ما در قرنی زندگی می کنیم که همه دوست دارند کار با سرعت بالایی انجام بشه پس هرچی تعامل کاربر با سایت را کم کنید کاربر (همون خریدار عزیز دل ) هم راضی تر خواهد بود و بیش تر به سایت من و شما سر خواهد زد.

خوب فکر می کنم که برای مقاله اول کافی باشه چون یکم خسته شدم و ادامه را می گذاریم برای مقاله بعدی که قرار هست اطلاعات دریافتی از کاربر را توسط افزونه بسیار قدرتمند rules برای پارس پال ( وب سرویس پارس پال ) بفرستیم !

تنتون سالم و دلتون شاد !

 

متن ساده

  • No HTML tags allowed.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

unid

8 سال 6 ماه قبل

سلام سید جان
خیلی خیلی ازت ممنونم بابت این آموزش
من وقتی با دروپال آشناشدم ، هرچی که بلدم رو مدیونتم ، دنبال این بودم که برای پروژه هام چطوری درپاه پرداخت بذارم ، درگیر امتحانا شدم فعلن گزاشتمش کنار
همینطوری اومدم سری بزنم که دیدم همچین چیزی گذاشتی ، خیلی ذوق کردم ، خلاصه ایولا
بی صبرانه منتظر بقیه اش هستم :)

amin

8 سال 6 ماه قبل

In reply to by unid

سلام

قابل شما را نداره !

تمامی تلاش خودم را می کنم تا بتونم مطالبی مفید و کاربردی را داخل سایت قرار بدهم

ممنون از حمایت شما